18 października 2021| blog, podstrony, Zarządzanie


Komunikacja międzypokoleniowa w pracy

Konflikty międzypokoleniowe

Konflikty pokoleniowe istnieją od zawsze. Wiele organizacji zrzesza osoby, które mieszczą się w różnym przedziale wiekowym. Młodzi pracownicy często skarżą się, że ich starsi koledzy mają tendencje do dzielenia się radami w sposób bardzo nachalny: “ja to robiłam inaczej, moja metoda będzie lepsza”.

1 października obchodziliśmy Światowy Dzień Osób Starszych, który w 1990 roku został ustanowiony przez ONZ. Pomyślałam, że dobrym pomysłem będzie podzielenie się z Wami jakąś treścią, która dotyczy wieku i jego różnorodności. 

Obecnie na rynku pracy mamy przedstawicieli trzech generacji: pokolenie X, Millenialsów i pokolenie Z. Aby stworzyć dobrze zgrany zespół, w którego skład wchodzą przedstawiciele trzech różnych pokoleń warto na początku czegoś się o nich dowiedzieć. 

Pokolenie X

Do pokolenia X przynależą osoby, które przyszły na świat w latach 1965 – 1980. Osoby z tego pokolenia wchodziły na rynek pracy w latach 90-tych. Warto podkreślić, iż lata 90-te to czas gigantycznych przemian, kiedy to dopiero zaczął się kształtować w naszym kraju wolny rynek. Pracownicy, którzy przynależą do pokolenia X charakteryzują się bardzo dużą lojalnością wobec pracodawcy, bardzo często związani są z jedną firmą przez długie lata. Bardzo dobrze odnajdują się w strukturze hierarchii. Potrafią korzystać z technologii, jednak bliżej jest im do tradycyjnych form kontaktu – face to face. 

Millenialsi

Millenialsi to osoby, które urodziły się pomiędzy 1981 a 1994 rokiem. To pierwsze pokolenie, które zostało wychowane w czasach kapitalizmu, globalizacji oraz powszechnego dostępu do komputerów i internetu. Dla Millenialsów bardzo ważnym elementem było posiadanie wyższego wykształcenia – edukacja to konieczność. Angażują się w pracę, jednak bardzo ważna jest dla nich elastyczność i możliwość zachowania work – life balance. Są wielozadaniowcami. Co ważne – Millenialsi nie lubią struktury hierarchii, wolą płaską strukturę. 

Pokolenie Z 

Osoby, które przyszły na świat po 1995 roku. Są to ludzie mający stałe podłączenie do sieci (od najmłodszych lat), są otwarci na zmiany i ciągle komunikują się ze sobą i światem. Osoby, który przynależą do tego pokolenia są bardzo kreatywne, doskonale odnajdujące się w technologii, które równocześnie funkcjonują w świecie online i offline.

Komunikacja międzypokoleniowa

Kluczem do udanej komunikacji międzypokoleniowej będzie wzajemna uważność na nasze potrzeby. Pokolenie X zazwyczaj wybiera bezpośrednie rozmowy – osobiste, czy też telefoniczne. Tymczasem Millenialsi oraz pokolenie Z wolą kontakt cyfrowy – poprzez komunikatory lub email. 

W tym miejscu możemy rozdzielić trzy pokolenia, które wzięliśmy pod lupę na dwa odrębne. W jednej grupie musielibyśmy umieścić pokolenie X a w drugiej pokolenie Millenialsów i pokolenie Z. Millenialsi i Z-tki chcą elastyczności, przyzwyczajeni są do dynamicznego środowiska pracy oraz szybkości działania. W kontrze do tych dwóch pokoleń stoi pokolenie X, które nie lubi dynamicznych zmian i świetnie odnajduje się w żelaznych ramach. 

Co zrobić, aby komunikacja międzypokoleniowa była lepsza?

Najlepszym sposobem na uzyskanie idealnej komunikacji w zespole jest odpowiednie dopasowanie poszczególnych elementów do sytuacji. Spotkanie osobiste możemy wykorzystać w momencie, kiedy mamy do zakomunikowania ważną dla rozmówcy informację lub kiedy specyfika tematu wymaga spotkania “face to face”. Ten sam sposób podejścia tyczy się rozmów telefonicznych lub kontaktu przez komunikatory internetowe – zwracajmy uwagę, aby dobór narzędzi zawsze był adekwatny do konkretnego zadania. 

Komunikacja międzypokoleniowa będzie skuteczniejsza, gdy zrozumiemy preferencje poszczególnych grup i będziemy potrafili dostosować formę do przekazu. Pamiętajcie, że każdy jest inny i nawet w obrębie konkretnego pokolenia mogą pojawiać się duże wyjątki. 

Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące powyższego artykułu lub ogólno pojętego prawa pracy to serdecznie zapraszam do kontaktu poprzez moją stronę internetową lub moje konta na kanałach social media.