12 lipca 2021| blog, prawa pracowników, prawo, Zarządzanie


Mapa empatii

Ręka na HR’owym pulsie

Bardzo często mówi się, że nie liczy się środek, tylko cel. Wiele osób pracujących w działach HR stara trzymać rękę na pulsie, aby korporacje dla, których pracują uwzględniały najnowsze innowacje ułatwiające wspólne kooperowanie w pracy. 

Aktualnie bardzo często wspomagamy się narzędziami, które ułatwią nam pracę, jednym z takich narzędzi jest właśnie mapa empatii. 

Czym jest mapa empatii?

Mapa empatii jest narzędziem, które wywodzi się z marketingu. Opisywane narzędzie może pomóc liderowi w lepszym zrozumieniu swojego zespołu poprzez spojrzenie na problem z ich perspektywy. Mapa empatii świetnie sprawdzi się zarówno w kontekście współpracowników naszej firmy jak i naszych klientów. Lepsze zrozumienie drugiej strony gwarantuje nam owocną współpracę – warto mieć to na uwadze. 

Jak zabrać się za tworzenie mapy empatii?

Na kartce papieru narysuj coś na wzór twarzy, “buźki”. Nad buźką napisz imię konkretnego pracownika. Kolejnym krokiem jest podział przestrzeni wokół buźki na konkretne sektory.

 

Każda z wydzielonych przestrzeni symbolizuje inny wymiar postrzegania rzeczywistości przez pracownika: 

 

  1. Myślenie i czucie: Jakie myśli przychodzą Twojemu pracownikowi do głowy? Jakich emocji doświadcza?
  2. Słyszenie: Co dokładnie dochodzi do jego uszu? Jakie opinie są wyrażane w jego środowisku?
  3. Widzenie: Co pracownik widzi, poruszając się po swoim najbliższym obszarze? Co dochodzi do jego oczu?
  4. Co pracownik mówi i robi: Jakie wyraża opinie? Jakie postawy przejawia w działaniu? 
  5. Bolączki: Jakich trudności doświadcza Twój pracownik? Czego się obawia?
  6. Korzyści: Jakie aspiracje ma Twój pracownik? Na jakie korzyści liczy? 

 

 

Na powyższe pytania odpowiedz w pełnym skupieniu, zarezerwuj sobie na to co najmniej godzinę. Po wykonanym zadaniu popatrz na mapę, która powstała i postaraj się ją podsumować. Co widzisz? 

Na jakie pytania uzyskamy odpowiedź dzięki mapie empatii?

Mapa empatii pozwala nam na wytworzenie wielu pytań, takich jak: Czy klient będzie skłonny za to zapłacić? Czy propozycja wartości rozwiązuje rzeczywiste problemy klienta? W jaki sposób klient chciałby uzyskać dostęp do oferty? – to oczywiście tylko część pytań, których odpowiedź wyjawi nam się w procesie tworzenia mapy empatii. Zdobyta dzięki temu narzędziu wiedza pozwala nam na skuteczniejsze budowanie modeli biznesowych – najogólniej rzecz ujmując, taki profil pozwoli nam utworzyć swoistą nomenklaturę dotarcia do naszego klienta.  

Mapa empatii dobra na znużenie? 

Wiele firm, które czynnie korzystają z mapy empatii podkreśla, że to wyjątkowe ćwiczenie jest niezwykle energetyzujące i tym samym podnoszące zapał do pracy w momentach znużenia. Mapa empatii pozwala na lepsze zrozumienie perspektywy współpracowników i klientów, pozwala dobrać odpowiednie rozwiązania, które wpasowują się w potrzeby konkretnych osób oraz firm. 

 

Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące powyższego artykułu lub ogólnopojętego prawa pracy to serdecznie zapraszam do kontaktu poprzez moją stronę internetową lub moje konta na kanałach social media.