28 listopada 2021| blog, podstrony, prawa pracowników, Zarządzanie


Siła zwana docenieniem

Docenienie jako jeden z najważniejszych elementów motywacji

Liczne badania wykazują, że docenianie w pracy jest tematem bardzo istotnym. Ostatnio miałam okazję przyjrzeć się badaniom HRM Institute, które bardzo wyraźnie podkreślają, iż docenienie w pracy do najważniejszy element. Dla 99% uczestników, którzy wzięli udział w badaniach HRM Institute docenienie jest bardzo ważne. Pracownicy chcą być doceniani niezależnie od wieku, płci i branży. 

Młodsi bardziej doceniani? 

Raport Siła docenienia, który ostatnio miałam okazję przybliżyć nie pozostawia żadnych złudzeń – im młodszy pracownik, tym czuje się on bardziej doceniony. 67% osób poniżej 29 roku życia uważa, że ich praca jest należycie doceniana, jednak wśród osób po ukończonym 50 roku życia zaledwie 41% czuje prawdziwe docenienie ze strony pracodawców. 

Docenienie w kontekście branży i konkretnych zadań

Z raportu HRM Institute wynika, że pracownicy z obszaru technologii i informatyki czują się najbardziej docenieni przez swoich pracodawców (67%). Na najmniejszy poziom docenienia skarżą się natomiast pracownicy administracji (28%).

Jak się okazuje pracownicy chcieliby być doceniani podczas podsumowywań projektów/zadań. Ogromna siłą feedbacku to temat, który wiele razy poruszałam już na moich social mediach. Każdy chce dokładnie wiedzieć, które elementy jego pracy wychodzą mu najlepiej, a które wciąż wymagają poprawy. 

Feedback, feedback i jeszcze raz feedback!

Informacja zwrotna to jeden z najważniejszych elementów docenienia. Sama pochwała i towarzyszący jej uścisk dłoni prezesa już nie wystarcza. Z badań wynika, że pracownicy chcą wiedzieć, za co oni, jak i inni pracownicy firmy są chwaleni i nagradzani. Ankietowani wskazali, iż zaledwie 40% firm respektuje kulturę feedbacku. Najczęściej feedback dostają pracownicy bankowości i IT, najrzadziej na feedback liczyć można w handlu detalicznym. 

Pracodawcy mimo szczerych chęci mają często problem z przekazaniem feedbacku. Sama informacja, że coś robione jest dobrze lub źle nie wystarczy. Według raporty największy problem jest ze szczegółową i konstruktywną informacją zwrotną. Najczęściej informację zwrotną otrzymujemy od innych współpracowników firmy, a także od przełożonego oraz osób z zespołu. Najrzadziej zaś od prezesa lub zarządu. 

Feedback to jeden z elementów dobrej organizacji

Wraz z rozwojem świadomości pracowników możemy zauważyć, iż wzrosło ich zainteresowanie kulturą organizacji firm. Niektórzy pracownicy lepiej będą czuli się w firmie, w której panują hierarchiczne zasady – inni wolą pracować w turkusowych firmach. 

Docenianie pracowników za wykonaną pracę wciąż jest nowym tematem dla wielu firm. Badania z całego świata podkreślają, że od silnej marki danego pracodawcy zależy między innymi jego kontakt z pracownikami, jednym z elementów kontaktu jest także feedback. Feedback to dziś element, na który zwracają uwagę osoby szukające pracy. 

Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące powyższego artykułu lub ogólno pojętego prawa pracy to serdecznie zapraszam do kontaktu poprzez moją stronę internetową lub moje konta na kanałach social media.