Jakie są wyzwania i cele HR na 2021 rok?
Mówi się, że nowy rok to nowe wyzwania i szanse, dzięki którym możemy wykorzystać nasz potencjał. Pamiętać jednak musimy, że miniony rok był przełomowy i wyzwania, które stoją przed nami w 2021 roku są zgoła inne od tych, z którymi przychodziło nam się mierzyć w latach wcześniejszych. Dla wielu firm, menadżerów, a przede wszystkim dla działów HR odnalezienie się w nowej rzeczywistości i zaplanowanie pracy na kolejny rok przysporzyło wielu nieprzespanych nocy. Dla dużej części to nie lada wyzwanie. Pandemia koronowirusa postawiła szereg problemów, którym trzeba sprostać.
Trudności związane ze zdalnym trybem pracy.
Początkowo zdalny tryb pracy wydawał się ciekawym doświadczeniem, które dla wielu osób okazało się owocne. Pamiętać jednak musimy, że praca zdalna niesie za sobą szereg konsekwencji, które nie zawsze są pozytywne.
Planując kolejny rok w naszych firmach warto słuchać potrzeb naszego personelu. Warto z nimi o tym rozmawiać i dostosować np. szkolenia do ich potrzeb. Lepszym rozwiązaniem będzie zaplanowanie i zorganizowanie webinarium z psychologami czy pomocy psychologa dla naszych pracowników niż kolejny benefit.
Wiadomym jest, że nikogo nie będzie cieszył owocowy dzień, karta kafeteryjna czy inny tego typu benefit. Obciążenie psychiczne pracą z domu jest coraz większe. Poziom napięcia i niepokoju dopada wielu z nas. Wsparcie w znalezieniu równowagi pomiędzy pracą a domem byłoby dużym ukojeniem. Ważnym aspektem jest zadbanie o obniżenie poziomu stresu naszych pracowników. Warto zadbać o wyeliminowanie negatywnych emocji, chociażby dbając o aktualizowanie informacji o bieżącej sytuacji w firmie. Dbanie o atmosferę i budowanie pozytywnych relacji może pozytywnie wpływać na ich dobre samopoczucie i wyeliminowanie niepewności i lęku.
Warto zadbać o przekazanie informacji o prostych metodach walki ze stresem, chociażby takich jak:
– wysiłek fizyczny, który sprawia, że jesteśmy mniej podatni na stres;
– śmiech powoduje powodujący, że napięcie nagle opada;
– istotny jest też odpoczynek
Jeśli mamy taką możliwość warto pomyśleć o warsztatach ze specjalistą, który pokaże kilka prostych sposobów walki ze stresem. Pokaże jak w kilka minut można w prosty sposób go zniwelować.
Nowa rzeczywistość w formie online.
Wiele firm zmieniło styl pracy a wiele nad tym pracuje i dostosowuje do panujących warunków. Cześć firm dalej zmaga się z przeniesieniem wielu procesów do przestrzeni online. Podpisywanie dokumentów na odległość czy zawieraniem umów nie jest czymś niemożliwym. Nie jedna firma to wdrożyła i nie jedna ma w planach.
Jasna i regularna komunikacja to kolejne z wyzwań przy pracy zdalnej. Zadbanie o jej właściwy przepływ oraz przy tym wszystkim o zachowanie wartości panujących w firmach. Świadome zarządzanie procesami komunikacji z pracownikami, klientami i światem zewnętrznym będzie dawało wielu firmom przewagę konkurencyjności. Stanie się katalizatorem wszelkich zmian. Motywatorem może być jasne przekazywanie kluczowych decyzji. Nie zapominajmy że empatia to supermoc do lepszej komunikacji. Wyzwaniem dla wielu firm jest skrócenie dystansu, spłaszczenie w hierarchii co nie jest łatwe zwłaszcza przy pracy online.
Bieżący kontakt z pracownikami.
Firmy, które utrzymują bliskość ze swoimi pracownikami mają szansę na utrzymanie zaangażowania. Większe zaangażowanie to lepsza produktywność. Wygrają Ci, którzy dali pracownikom cel i moc sprawczą, poczucie tego, że ich praca ma znaczenie zarówno w organizacji jak i dla otaczającego świata. W tych firmach bliskość, szczerość i umiejętność przyznawania się do błędów czy potrzeby pomocy nie jest czymś niezwykłym. Głęboka współpraca oraz wymiana ról daje szansę na budowanie przewagi w otaczającym świecie. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie dotarcie do pracowników i stały kontakt z nimi oraz informacje zwrotne. Otwarta i szczera komunikacja pozwala na wyeliminowanie spekulacji i niejasności. Pracownicy doceniają takie podejście. Przy okazji informowania o bieżącej sytuacji warto pomyśleć o zorganizowaniu wirtualnej kawy, zadbać o to aby pracownicy mogli zadać nam dodatkowe pytania, opowiedzieć o swoich wyzwaniach z czym się mierzą, zadbać o przestrzeń do szukania wspólnych rozwiązań. Jeśli w naszej firmie nic się nie dzieje istotnego warto dać również pracownikom taką informację. Zwiększa to poczucie bezpieczeństwa oraz zwiększa poziom zaufania do menedżerów. Pokazuje to szacunek do naszego zespołu, zaufanie i buduje partnerstwo. Warto dać przestrzeń do rozmów poza tematami zawodowymi.
Co zrobić, aby nasi pracownicy byli aktywni, dbali o swoje zdrowie i kondycję fizyczną?
Należy traktować zespół tak, jak sami byśmy chcieli być traktowani. Nie dopuszczać do sytuacji aby o złych informacjach pracownicy dowiadywali się od innych. Warto słuchać pracowników i być z nimi w stałym kontakcie. Warto dbać o pozytywną atmosferę, pytając o samopoczucie czy organizować wirtualne kawy. Luźna przestrzeń pozwoli na rozmowy o tym jak się czujemy i jakie są nasze potrzeby.
Nowy rok przyniósł nam również znaczące zmiany w przepisach, którym to poświęciłam jeden z moich ostatnich artykułów na blogu:
https://malgorzataparzych.pl/blog/zmiany-w-przepisach-od-2021-roku/