15 lipca 2020| blog, Zarządzanie


Motywowanie pracowników, czyli wyzwanie XXI wieku

Podczas zebrania szef przez ponad dwie godziny opowiada swoim pracowników o firmie, z naciskiem na jej zalety oraz sukcesy, które już zdążyła odnieść. Mówi o perspektywach rozwoju, o przyszłości, w której firma będzie liderem na rynku. Po zakończonym spotkaniu, szef wychodzi z uśmiechem na twarzy, ponieważ jest pewien, że motywowanie pracowników można odhaczyć. Czy tak faktycznie się stało?

Motywowanie pracowników nie jest tak prostym procesem jak mogłoby się wydawać. Przekonanie ich, aby swoimi działaniami przyczyniali się do osiągania celów przedsiębiorstwa, jest nie lada wyzwaniem.  Z pewnością nie jeden lider ma za sobą nieprzespane noce, zadając sobie wciąż pytania: jak ich zmotywować? Co zrobić, żeby “chciało” im się pracować i to efektywnie? Jakie motywatory będą najodpowiedniejsze? Na te pytania odpowiemy poniżej. 

Wiele firm prześciga się w korzyściach, które oferują zatrudnionym pracownikom. Standardem stała się darmowa kawa, kursy językowe czy kursy rozwoju osobistego. Trendy nie kłamią i apetyt na benefity potencjalnych czy nawet już zatrudnionych ciągle rośnie. Pracodawcy starają się sprostać temu wyzwaniu, proponując, oprócz standardowych korzyści, na przykład abonament na Netflixa lub, co ciekawe, drzemki w godzinach pracy. Brzmi interesująco, nieprawdaż?

Co proponują pracodawcy w 2020 roku?

Motywowanie, a motywacja to bardzo często mylone pojęcia. Nic więc dziwnego, że liderzy, tak często głowią się, czemu ich działania w postaci biurowego ekspresu do kawy lub kursu rozwoju osobistego nie przynoszą pożądanych rezultatów. Motywacja jest procesem wewnętrznym, czyli procesem zachodzącym w umyśle człowieka. Najpierw więc trzeba odkryć, co wewnętrznie motywuje drugą osobę, a później dobrać do niej  odpowiedni proces motywowania. Odpowiednio dobrane bodźce są w stanie wytworzyć w umyśle pracownika motywację. 

Aby przyciągnąć pracowników do firmy zaczęto wprowadzać dość “nietypowe” benefity takie jak: Prosecco Fridays, abonament na Netflixa, systemy kafeteryjne czy też darmowy dostęp do portali branżowych. Najciekawszą propozycją jest jednak drzemka w godzinach pracy. Brzmi niespotykanie, ale i zachęcająco. Pracując w pozycji siedzącej od kilku godzin przed ekranem komputera, da się odczuć zmęczenie psychiczne. Regeneracja w postaci dwudziestominutowej drzemki, brzmi wtedy jak zbawienie i prawdziwe motywowanie pracowników.

Będąc 8 godzin w pracy trzeba też coś jeść, więc bardzo często, idąc do biura, kupujemy coś po drodze lub, jeśli mamy na to siły, robimy jedzenie w domu. Niektórzy pracodawcy znaleźli rozwiązanie na tę potrzebę w postaci pizzy na obiad lub owocowych dni. Niestety i takie rozwiązania nie przynoszą czasami efektów. Młode pokolenia są czasami rozczarowane, ponieważ to nie są rzeczy, których oni oczekują od swojego pracodawcy.

Co motywuje pracowników w 2020 roku?

Wyżej wymienione korzyści, które otrzymuje pracownik oprócz wynagrodzenia, brzmią naprawdę dobrze. No bo kto nie chciałby drzemek w godzinach pracy lub darmowej pizzy? Z badań wynika jednak, że dalej około 50% firm ma problem z pozyskaniem pracowników, bądź zatrzymaniem tych obecnych. Motywatorami, które “przyciągają” pracowników do danej firmy, są przede wszystkim dobre warunki rozwoju, możliwość zgłaszania i rozwiązywania problemów, przyjazna atmosfera oraz dobry szef. Ten ostatni bardzo często jest tym czynnikiem, który powoduje odejście najlepszych specjalistów, dlatego powiedzenie “ludzie przychodzą do firmy a odchodzą od szefa” staje się coraz bardziej aktualne w tych czasach.

Jednym z popularniejszych pojęć w dobie XXI wieku stało się work-life-balance Oznacza ono nic innego jak znalezienie równowagi pomiędzy czasem przeznaczanym na pracę, a życie prywatne. Jest to jedno z wymagań stawianych przed  pracodawcami w dzisiejszych czasach. Młodzi ludzie oczekują nie tylko równowagi  między sferą zawodową a osobistą. Chcą, żeby ich praca nie była monotonna czy też nudna. Chcą się rozwijać, uczestniczyć w wyjazdach firmowych, pragną wyzwań, za których wykonanie dostaną pochwałę od szefa. Potrzebują wielu różnorodnych zadań w firmie po to, żeby mogli poczuć się ważni i tym samym uświadomić innym jak dużo wnoszą do życia przedsiębiorstwa. Żadne pieniądze nie są w stanie zadowolić pracownika jeśli nie czuje się doceniany. Pracodawca, który zauważy potrzeby swoich pracowników i zacznie nad nimi pracować, udowodni zatrudnionym, że są oni dla niego ważni i zależy mu, aby czuli się oni w firmie jak najlepiej.

Inspiracja i wsparcie w jednym, czyli motywowanie pracowników przez dobrego lidera

Nikt z nas nie chciałby mieć przełożonego, który nie docenia naszych starań, a wręcz wytyka nam wszelkie zawodowe potyczki. Wpływałoby to na pewno negatywnie na nasze nastawienie do pracy oraz jej efektywność. Wyobraź więc sobie, że bierzesz udział w bardzo ważnym projekcie. Niestety nie rozumiesz i nie wiesz, jak do końca wykonać poszczególne punkty z listy.Zgłaszasz się więc do lidera z prośbą o pomoc. Ten odpowiada, że wszystkie wytyczne masz w dokumencie oraz, że powinieneś postępować zgodnie z nimi i na tym kończy się pomoc z jego strony. Tylko, że Ty już przeczytałeś wytyczne przynajmniej pięć razy i nadal nie masz pojęcia jak zabrać się do zadania.

Powyższy przykład nie przedstawia lidera, a jedynie osobę na stanowisku lidera. 

Prawdziwy lider powinien zachowywać się jak starszy brat, który jest dla pracowników inspiracją i służy dobrą radą w razie potrzeby. Empatia i zaufanie to cechy, które wyróżniają dobrego i zaangażowanego przywódcę. W dzisiejszych czasach wymaga się od liderów, żeby wychodzili poza ramy życia zawodowego pracowników i skupiali się również na tym prywatnym. W końcu fajnie byłoby dostać gratulacje od przełożonego z okazji narodzin dziecka lub też zakupu własnego mieszkania. Dobry lider powinien wiedzieć na jakim etapie życia jest każdy z jego pracowników, dzięki czemu dobranie metod motywacyjnych będzie znacznie prostszym zadanie. 

Manager ds. szczęścia, czyli wyspecjalizowany HR-owiec

Jest poniedziałek rano. Wchodzisz zaspany do biura, po bardzo aktywnym weekendzie. Siadasz przy biurku i przecierasz oczy ze zmęczenia. Włączasz komputer i myślisz o ogromie zadań, które czekają na Ciebie tego dnia. Sięgając po dokumenty Twój wzrok przyciąga przyklejona na lampce karteczka. Przybliżasz się do niej i czytasz: Cześć, cieszymy się, że jesteś już z nami! Na rozbudzenie, mamy dla Ciebie porządną dawkę kofeiny! Spoglądasz na swoje biurko i zauważasz kawę. Po chwili faktycznie czujesz jej zapach, a kiedy dotykasz kubka, jest jeszcze gorący. Brzmi jak idealny poranek w pracy, prawda? Właśnie tym zajmuje się Manager ds. szczęścia. Dba o dobre samopoczucie pracowników oraz przyjazną atmosferę w firmie. Więc jeśli będziesz miał kiedykolwiek z nim styczność, nie zdziw się jeśli w południe dostaniesz zaproszenie na 20 minutowe zajęcia relaksacyjne ze stretchingu. 

Wielu pracodawców zatrudniających tego typu managerów zauważa zwiększoną produktywność u swoich pracowników. Dlatego też stanowisko Managera ds. szczęścia staje się coraz bardziej popularne. W jednej z duńskich Ikei Chief Happiness Officer zorganizował walkę na poduszki między klientami a pracownikami. Innym razem pokusił się o zorganizowanie zabawy w chowanego, w jednym ze swoich sklepów. Wyobraźcie sobie więc, że idziecie do Ikei kupić komodę i potrzebujecie pomocy ze strony pracownika. Jednak nie możecie żadnego znaleźć. A kiedy już zauważacie jednego na horyzoncie, ten zaczyna uciekać i chowa się w jednej z szaf. Musicie przyznać, że jest to dość nieszablonowy pomysł na uszczęśliwienie pracowników oraz klientów. Ponadto takie działania wpływają znakomicie na ocieplenie wizerunku marki.

Podsumowanie

Motywowanie pracowników nie należy do najłatwiejszych zadań. W tych czasach wymagania pracowników są dużo bardziej złożone. Kursy rozwoju osobistego czy dodatkowa premia nie są w stanie zmotywować pracownika tak dobrze jak wyzywające zadania czy uznanie w oczach szefa. Warto więc pomyśleć czy lider w naszej firmie aby na pewno spełnia swoją rolę. Bo być może warto pomyśleć nad utworzeniem nowego, wyspecjalizowanego stanowiska? W końcu kto z nas, zaczynając dzień, nie chciałby być witany kubkiem gorącej kawy lub uczestniczyć w bitwie na poduszki.

A jak wy radzicie sobie z motywowaniem swoich pracowników? Macie jakieś nieszablonowe sposoby?

Jeśli temat motywowania był dla Ciebie interesujący, to koniecznie zajrzyj do artykułu o urlopie wypoczynkowym, który Ci przysługuje – temat w sam raz na początek wakacji.

Żeby być zawsze na bieżąco ze sposobami motywowania pracowników, ale też innymi tematami z zakresu zarządzania, prawa pracy itd., polub moją stronę na Facebooku.

Ostatnio przygotowałam obszerny i kompletny poradnik o zatrudnianiu obcokrajowców – procedury, przepisy, wyjaśnienia. Niezbędnik dla każdego przedsiębiorcy, który zatrudnia u siebie cudzoziemców. Żeby nie wpaść w pułapkę Straży Granicznej Czy PIP, już dzisiaj pobierz go bezpłatnie z tej strony:

Darmowy poradnik o zatrudnianiu cudzoziemców