Nowe informacje w aktach
Nowa część E akt osobowych przeznaczona jest na informacje o dacie, godzinie i minucie badania trzeźwości pracowników lub kontroli na obecność narkotyków. W części B należy umieścić dowód poinformowania pracownika, że może podlegać takiej kontroli. Zmian tych nie wprowadzają pracodawcy nie planujący kontrolować pracowników na obecność alkoholu i narkotyków.
Zmiana w części B akt osobowych – kontrola trzeźwości
Wykonanie obowiązku informacyjnego pracodawca musi udowodnić. Dlatego został uzupełniony katalog dokumentów przechowywanych w części B akt osobowych pracownika. W tej części pracodawcy przechowują oświadczenia lub dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika.
Nowymi dokumentami są tu potwierdzenie poinformowania pracownika:
- o kontroli trzeźwości pracowników lub
- o kontroli na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu, grupie lub grupach pracowników objętych taką kontrolą i
- sposobie jej przeprowadzania
– art. 221c § 12 oraz art. 221e § 2 Kodeksu pracy.
Zmiana w części B akt osobowych – praca zdalna
Tu nowością są dokumenty o wykonywaniu pracy w formie pracy zdalnej. Zastąpią one informacje o telepracy.
Z uzasadnienia projektu nowelizacji:
“Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy zdalnej pracownik będzie potwierdzał w oświadczeniu składanym w postaci papierowej lub elektronicznej zapoznanie się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego oraz informację zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej. Potwierdzenie to będzie przechowywane w części B akt osobowych pracownika.”
Nowa część E w aktach osobowych
W części E znajdują się dokumenty związane z kontrolą trzeźwości pracownika lub kontrolą na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu. Są to:
- a) informacje o kontroli trzeźwości pracownika przeprowadzonej przez pracodawcę (art. 221c 6 Kodeksu pracy),
- b) informacje o badania stanu trzeźwości pracownika przeprowadzonego przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (art. 221d 10 Kodeksu pracy),
- c) informacje o kontroli pracownika na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu (art. 221d 10 i art. 221e § 2 Kodeksu pracy),
- d) informacje o badaniu pracownika na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu przeprowadzonego przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (art. 221d 10 i art. 221f § 2 Kodeksu pracy).
UWAGA! Z uzasadnienia projektu nowelizacji rozporządzenia o aktach osobowych wynika, że przechowuje się w nich informacje o dacie, godzinie i minucie badania przeprowadzonego w ramach ww. czynności kontroli trzeźwości pracowników lub kontroli na obecność narkotyków. Ale dotyczyć to będzie tylko kontroli negatywnych dla pracownika.
Ta zasada wynika z art. 221c § 6 k.p., który stanowi:
“Pracodawca przetwarza informacje o dacie, godzinie i minucie badania, o którym mowa w § 4, oraz jego wyniku wskazującym na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości wyłącznie w przypadku, gdy jest to niezbędne do zapewnienia ochrony dóbr, o których mowa w § 1, i przechowuje te informacje w aktach osobowych pracownika przez okres nieprzekraczający roku od dnia ich zebrania.”
Z projektu uzasadnienia:
„Przechowywanie informacji o braku alkoholu w organizmie pracownika nie jest celowe, bowiem nie pociąga to za sobą żadnych negatywnych konsekwencji dla pracownika, nie dokumentuje żadnego naruszenia obowiązków przez pracownika.”
Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące powyższego artykułu lub ogólno pojętego prawa pracy to serdecznie zapraszam do kontaktu poprzez moją stronę internetową lub moje konta na kanałach social media.